wtorek, 12 sierpnia 2014

ZAKUPY PRZEZ INTERNET - ZA I PRZECIW, cz.1









ZAKUPY PRZEZ INTERNET - ZA I PRZECIW, cz.1

Przez ostatnie lata zakupy online stały się na równi popularne (jeśli nie bardziej) co zakupy w sklepach stacjonarnych. Oferowany asortyment jest bardziej zróżnicowany, często nietypowy/ oryginalny, zazwyczaj w niższych cenach (zwłaszcza kosmetyki). Im większy wybór tym więcej możliwości ale i więcej pokus. Zakupy przez internet mają swoich zwolenników i przeciwników, poniżej omówienie najważniejszych zagadnień oraz ich "za" i "przeciw".




WYGODA I CZAS. Większość osób to właśnie ten argument podaje w pierwszej kolejności kiedy pytamy o to, co przemawia na korzyść zakupów online. W tej chwili zakupy możemy robić wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, nie tylko w domu ale również w podróży, restauracji czy chociażby czekając na wizytę u lekarza. Robiąc zakupy w domu nie musimy wybierać odpowiedniego ubioru, nie musimy robić makijażu i układać włosów. Zamawiamy nową sukienkę siedząc wygodnie w piżamie i kapciach, z potarganymi włosami i kubkiem kawy w ręku. Nie musimy jechać przez pół miasta, stresować się korkami a później tracić kolejnych godzin na przeszukiwanie sklepowych wieszaków w znalezieniu wymarzonej sukienki i znów tracić czas w kolejce do przymierzalni czy sklepowych kas. W internecie szybciej znajdujemy interesującą nas rzecz choć z drugiej strony większy wybór to również większy chaos. Często zanim zdecydujemy się na upatrzoną sukienkę przewalamy jeszcze dodatkowo setki stron czy aby nie ma ładniejszego modelu albo bardziej intensywnego koloru. Czy zatem na pewno oszczędzamy aż tak dużo czasu? Dodatkowo listonosz czy kurier, który dostarcza przesyłkę nie zawsze zastaje nas w domu. Jesteśmy zmuszeni udać się na pocztę i tam również swoje odczekać. Zanim zatem otrzymamy naszą sukienkę mija kilka a nawet kilkanaście dni, w sklepie stacjonarnym zaopatrujemy się w nią w kilka chwil. 




WYBÓR I ILOŚCI. Obecnie nie ma rzeczy, których nie moglibyśy dostać przez internet. Często wystarczy wpisać w wyszukiwarkę określoną frazę i możemy wybierać z naprawdę sporego zróżnicowanego asortymentu wielu firm, szczególnie tych zagranicznych, które nie mają swoich stacjonarnych placówek na terenie Polski. To samo dotyczy ekskluzywnych, często ekstrawaganckich bądź po prostu unikatowych sklepów, poczynając od ubrań, poprzez kosmetyki, sprzęty zakończywszy na egzotycznych roślinach czy przyprawach - online dostaniemy niemal wszystko:) Większy wybór, więcej ofert, więcej możliwości to również niestety większe zakupy. W moim przekonaniu na zakupy online wydajemy o wiele więcej i przede wszystkim dajemy się "namówić" na dorzucenie do naszego wirtualnego koszyka dodatkowych, często zupełnie niepotrzebnych artykułów (bo koszt przesyłki jest jeden) łudząc się przy tym, że oszczędzamy. 




MOŻLIWOŚĆ ZWROTU. Prawo konsumenta wyraźnie mówi, że zakupioną przez internet rzecz możemy zwrócić w przeciągu określonego terminu bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Jest to wygodne zwłaszcza dla osób, które nie lubią bezpośrednich konfrontacji ze sprzedawcami co czasem wiąże się ze stresem i nieprzyjemnymi komentarzami. Warunki przyjęcia zwrotu są niemal identyczne jak w sklepie stacjonarnym - rzecz nie może być używana, klient musi posiadać dowód zakupu. Trzeba tutaj zaznaczyć, że o ile kupując online sprzedawca ZAWSZE ma obowiązek przyjąć zwrot (robiąc zakupy przez serwisy aukcyjne zwróćcie uwagę czy sprzedawca prowadzi firmę i czy wystawia dowody zakupu - w innym przypadku możecie się naciąć na sprzedających na czarno, którzy nie będą odpowiadać na wasze wiadomości ani odbierać telefonów a tym bardziej nie przyjmą zwrotu) tak niektóre sklepy stacjonarne nie uznają takiej możliwości (zwłaszcza jeśli asortyment jest przeceniony). Kiedyś udało mi się kupić buty w "atrakcyjnej cenie" w centrum outletowym! Jakie było moje zdziwienie kiedy okazało się, że online identyczne buty są o 30 zł tańsze - i to już z przesyłką. Nie lubię przepłacać więc stwierdziłam, że przy najbliższej okazji zwrócę buty ale kiedy sięgnęłam po paragon zauważyłam, że z tyłu na paragonie widnieje informacja "Towar nie podlega zwrotowi". Nauczka na przyszłość aby wpierw sprawdzać ceny z różnych źródeł:)




CENA. Z doświadczenia wiem (przykład powyżej:)), że ceny w sklepach internetowych czy chociażby na aukcjach są często zdecydowanie niższe niż ceny w sklepach stacjonarnych. Obniżenie kosztów jest często spowodowane tym, że sprzedawca nie musi wynajmować lokalu czy zatrudniać pracowników a produkty trzyma w domu lub magazynie. Dobrym rozwiązaniem jest porównywanie cen. Korzystając z tego, że mam internet w telefonie sprawdzam już będąc bezpośrednio w sklepie w jakiej cenie mogę dostać produkt online - różnica może być niewielka ale może sięgać również kwoty rzędu 50 zł. Jeśli nie masz możliwości sprawdzenia ceny online, zrób to po powrocie do domu uprzednio prosząc sprzedawcę o odłożenie rzeczy na jeden dzień. Będziesz miała wtedy pewność, że nikt nie sprzątnie Ci jej sprzed nosa:) Dodatkowo niektóre firmy wprowadzają zniżki/ kupony rabatowe na dany asortyment tylko i wyłącznie wtedy kiedy zdecydujemy się na zakupy przez internet - to ogromny plus. Z drugiej strony w sklepach stacjonarnych oraz drogeriach coraz częściej możemy trafić na obniżki wybierając z naprawdę zróżnicowanego towaru (np. w SuperPharm co tydzień robią akcję z obniżkami na określoną grupę kosmetyków a w sieciówkach praktycznie przez cały rok możemy znaleźć kącik przecenowy). 




FORMA PŁATNOŚCI. Bardzo istotną kwestią jest wybór płatności. Płacąc przelewem o wiele szybciej wydajemy nasze pieniądze - wiele osób nie jest świadoma jak duża suma znika z konta (taki sam efekt zachodzi kiedy płacimy kartą), jesteśmy natomiast o wiele bardziej roztropni jeśli płacimy gotówką w sklepie stacjonarnym bo wtedy fizycznie widzimy jak ubywa nam pieniędzy z portfela. 




JAKOŚĆ I KOMFORT. Internet rządzi się swoimi prawami i nigdy nie jesteśmy w stanie zweryfikować czy towar, który wyświetla nam się na ekranie monitora rzeczywiście tak wygląda (pomijam tutaj kosmetyki, które przeważnie przychodzą szczelnie zamknięte w opakowaniach). Zakup odzieży, butów i dodatków to prawdziwe wyzwanie. To, co nam się przeważnie nie zgadza to kolor, zwłaszcza jeśli mamy specjalne wymagania co do odcienia koloru chabrowego:) Drugim elementem jest jakość materiału - sam opis jest jedynie małą wskazówką a bawełna bawełnie niestety nie jest równa. Dopóki nie dotkniemy tkaniny nie będziemy wiedziały czy nam odpowiada. Podobnie jest z komfortem - niestety jedynie na podstawie tego, co pokazuje nam ekran monitora (nawet jeśli jesteśmy na 100% pewne, że fason i kolor są dla nas stworzone) nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak będziemy się w danej rzeczy "czuły". O ile sukienka nie zawsze musi być superdopasowana i wygodna to bielizna, spodnie, okrycie wierzchnie a przede wszystkim buty - już tak. W sklepie można przymierzyć rzecz, wypróbować (np. sprawdzić elastyczność spodni czy przejść się w szpilkach po sklepie) co sprawia, że o wiele łatwiej nam podjąć decyzję. Przeszukiwanie internetu w celu znalezienia butów na imprezę a później rozczarowanie i czas poświęcony na kontakt ze sprzedawcą i sam zwrot są mało opłacalne. 

Jakie jeszcze widzicie korzyści i niekorzyści płynące z zakupów przez internet? Czekam na wasze komentarze a już jutro druga część:)



Zdjęcia, źródło: Internet

28 komentarzy:

  1. Ja nawet u siebie w sklepie internetowym wprowadziłem program lojalnościowy https://zencard.pl/ który moim zdaniem jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich stałych klientów. Dzięki temu mam możliwość, aby moi stali bywalcy otrzymywali fajne promocje oraz czasami nawet darmowe gadżety.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czekam na jakiś ciekawy wpis na temat płatności internetowych, ponieważ chciałabym przygotować coś ciekawego do swojego sklepu online, który właśnie się otwiera. Na ten moment jestem przekonana co do systemu https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online i mam nadzieję, że wszystko dzięki nim pójdzie sprawnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawym rozwiązaniem biznesowym dla e sklepów jest system Sendit. Pozwala on na dostęp do szerokiej oferty różnych przewoźników w jednym miejscu, dzięki czemu nasi klienci mogą wybrać przy zakupie najbardziej korzystną metodę dostawy. Oprócz tego oprogramowanie zawiera też szereg przydatnych funkcjonalności jak np. śledzenie przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Integracja z Sendit z reguły jest bardzo opłacalna i pozwala znacznie zminimalizować koszta przesyłek.

      Usuń
    2. Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przystosowany dla urządzeń mobilnych. Dziś wiele osób przegląda internet za pośrednictwem telefonu, czy tebletu. Aby zapewnić moim klientom możliwość dokonania wygodnych zakupów na urządzeniach mobilnych, zdecydowałam się skorzystać z oprogramowania E sklep od Connectohttps://www.connecto.pl/. Program E-sklep to dodatkowy kanał sprzedaży dostępny na komputerach i urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu mogę trafić do większej liczby osób i zwiększyć sprzedaż za pośrednictwem mojego sklepu.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja praktycznie widzę same zalety robienia zakupów przez internet i jeżeli tylko mam ochotę to oczywiście tak robię. Ostatnio nawet biżuterię zamawiałam z http://www.aliexpress.com/category/1509/jewelry-accessories.html?switch_new_app=y i muszę przyznać, że jak dla mnie taka forma robienia zakupów jest bardzo na plus. Tym bardziej gdy mamy jeszcze ogromny wybór produktów.

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie jak dla mnie są tylko plusy przemawiające za tym aby robić zakupy przez internet. Jeszcze tym bardziej odkąd zrobiłem pierwsze zakupy w http://pl.aliexpress.com/category/39/lampy-i-o-wietlenie.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.639f4a2dEE07eA to już wiedziałem że to będzie najlepsza platforma handlowa dla mnie. No i oczywiście bez najmniejszego problemu obsługuje nasze płatności.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie same zakupy przez internet są bardzo fajne i ja osobiście bardzo lubię je robić w sklepach online. Tym bardziej jak jeszcze dany sklep internetowy posiada opcję śledzenia przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek którą ja bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla mnie największym plusem jest to, że bez najmniejszego problemu mogę zapłacić za zakupy płatnościami online. Z tego co wiem to również chętnie wiele osób płaci za pomocą usługo SMS Premium https://www.cashbill.pl/blog/platnosci-mobilne/sms-premium-czym-jest-jak-i-kiedy-z-tego-korzystac/ która jest poniekąd bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  8. Według mnie jest zdecydowanie więcej korzyści z takich internetowych zakupów. Jak mam coś kupić to często zaczynam od sprawdzenia oferty takich sklepów w necie. Na przykład głośnik jak chcę kupić, to w sklepie https://www.oleole.pl/glosniki-przenosne,_Tracer.bhtml znalazłam najlepsze oferty, również pod względem cenowym. A taki głośnik to super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zakupy przez Internet zyskują coraz większą popularność i nie dzieje się tak bez przyczyny – zamówienia można składać o każdej porze, niemalże z każdego miejsca, płacąc wygodnie w trybie online. Na kupujących często czekają też różne promocje, dzięki którym za wybrany towar zapłacimy mniej niż w sklepie stacjonarnym. Podczas finalizowania zakupów warto zainteresować się płatnościami online za pomocą Paybynet. System ten oferuje bezpośrednie płatności – nie ma tu żadnych pośredników między klientem i sklepem – żaden trzeci podmiot nie gromadzi danych klienta, a wszystko jest zautomatyzowane i realizowane błyskawicznie w oparciu o system Elixir.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie napisane. Brawo dla autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jak najbardziej jestem za tym, aby robić zakupy online, bo można tam dostać wszystko. Fajnie też oczywiście wybierać sklepy, które dysponują odpowiednimi systemami płatności. Co mogę Wam polecić? Na pewno system płatności https://www.przelewy24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jestem akurat za tym aby robić zakupy przez internet gdyż tak jest przede wszystkim wygodniej. Jednak wiem z doświadczenia, że niektóry sklepy online niestety narzekają na bardzo niską sprzedaż. Warto dlatego zapoznać się z poradami z https://www.sendit.pl/blog/niska-sprzedaz-w-e-sklepie-jakie-moga-byc-powody które wskazują ewentualne przyczyny.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie to większość jest za , praktycznie same zalety widzę jak np. szybkość, wygoda, niższe kwoty itd... A i asortyment większy, za przykład może posłużyć ten sklep https://butymodne.pl/kapcie-meskie-c15587.html . Normalnie nigdzie tak szerokiego wyboru obuwia się nie znajdzie

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  16. Same zakupy przez internet są niezwykle wygodne i muszę powiedzieć, że ja również chętnie je robię. Nawet czytałem w artykule https://www.sendit.pl/blog/back-to-school-jak-skompletowac-wyprawke-szkolna-online o tym jak można skompletować wyprawkę szkolną online.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zakupy robione przez Internet z pewnością są fajne i przyjemne. Ja jestem również zdania, że bardzo fajnie można poczytać o różnych nowościach w https://smartix.pl/ i czasami napiszą coś o aktualnych promocjach. Jak dla mnie jest to idealne miejsce na zgłębianie wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zakupy przez internet na pewno są bardzo fajnym rozwiązaniem i myślę, że sklepy internetowe to dobry pomysł. Dlatego polecam każdemu przeczytanie artykułu https://push-ad.com/blog/wspieramy-twoj-biznes-korzystaj-z-pushad-tylko-wtedy-kiedy-tego-potrzebujesz/ gdzie dokładnie opisano to jak można wspierać biznes przy użyciu push ad.

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Takie paczuszki które wysyłane są poprzez zamówienia online koniecznie muszą być dobrze zabezpieczone. Świetnie do tego celu nadają się taśmy pakowe od producenta https://tcmservice.pl/pl/tasmy-pakowe . Polecam sprawdzić sobie jego ofertę

    OdpowiedzUsuń